مهرنوشت-سرپرست دانشگاه یزد با بیان این که شهرداری بدون نظرخواهی از دانشگاه برای ایجاد جاده گازی در اراضی دانشگاه برنامه‌ریزی کرده است، تصاحب این اراضی را تنها با مجوز هیات امناء دانشگاه ممکن دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مهرنوشت، عباس کلانتری خلیل‌آباد راجع به طرح شهرداری برای ایجاد بلوار استاد «ایرج افشار» حدفاصل بلوار شهدای گمنام تا میدان ایثار(دخمه) موسوم به جاده گازی که از اراضی متعلق به دانشگاه یزد در سایت غربی عبور می‌کند، اظهار داشت: شهرداری با استناد به طرح جامع و تفصیلی شهر یزد خواستار اجرای این طرح است ولی قطعاً اجرای این طرح‌ بدون تملک زمین و بدون هماهنگی با دانشگاه که صاحب این اراضی است، ممکن نخواهد بود و دانشگاه نیز بدون مجوز هیات امناء اجازه‌ی واگذاری این زمین‌ها را ندارد.

وی افزود: جاده مذکور سومین طرح پیشنهادی برای این طرح است و شهرداری بدون نظرخواهی از دانشگاه آن را در طرح جامع شهر یزد گنجانده است، هرچند بسیاری از طرح‌های جامع شهر نیز از طریق کمیسیون ماده ۵ قابل اصلاح است.

وی با اشاره به عبور خط لوله گاز از این اراضی ۲۴ هکتاری، گفت: در زمان واگذاری دانشگاه موظف به رعایت حریم این خط لوله و از هر گونه اقدامات عمرانی در این حریم منع شده است ولی اکنون شهرداری در نظر دارد در این مسیر جاده احداث کند که البته مسئولان شهر قبل از هر اقدامی باید مجوز هیات امناء دانشگاه را که قبلاً در مورد آن اقدام نکرده‌اند، اخذ کنند.

کلانتری خاطرنشان کرد: دانشگاه یزد برای تمام زمین‌های خود براساس طرح جامع دانشگاه که در حال بازنگری است، برنامه خواهد داشت و این اراضی نیز جدای از این مقوله نیست.

وی با اشاره به این که توسعه آموزش عالی یکی از محورهای توسعه استان تعریف شده است، از بی‌توجهی به این محور ابراز گلایه کرد و گفت: متاسفانه در حالی که یزد یک استان صنعتی در کشور محسوب می‌شود، فاقد دانشگاه صنعتی است یا با وجود شهرت جهانی در حوزه گردشگری فاقد دانشکده تخصصی هنر و معماری است و در واقع به دلیل همین بی‌توجهی‌های گذشته، امروز شاهد توسعه نامتوازن آموزش عالی در استان هستیم.

سرپرست دانشگاه یزد با اشاره به متعهد نبودن طرفین صورت جلسه منعقد شده بین دانشگاه یزد، اداره راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری در قبال خواسته‌های دانشگاه یزد در برابر واگذاری این اراضی، گفت: البته یک طرح پژوهشی در مورد ایجاد این بلوار از سوی پژوهشکده حمل و نقل پایدار دانشگاه مبنی بر ایجاد این مسیر به صورت زیرزمینی تهیه شده که متاسفانه شهرداری آن را قبول ندارد ولی طرح کنونی شهرداری نیز به لحاظ فنی دارای ایرادات متعددی است و تاکنون از سوی کمیته تطبیق شهرستان پذیرفته نشده است.

  • منبع خبر : ایسنا