مهرنوشت-پروژه یزد یک فولاد آلیاژی ایران در استان یزد پس از ۱۶ سال از آغاز عملیات اجرایی، با وعده‌های مکرر افتتاح در حسرت تکمیل و بهره‌برداری قرار دارد.

به گزارش به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مهرنوشت یزد، این طرح در سال ۸۶ در شرکت فولاد آلیاژی ایران کلنگ زنی شد و به گفته مدیرعامل شرکت هلدینگ بین المللی صنایع و معادن غدیر، تا سال ۹۲ عملیات اجرایی آن آغاز نشده بود زیرا بنا بود شرکتی ایتالیایی ۱۳ سال قبل اجرای پروژه یزد یک را بر عهده بگیرد اما این طرح با آغاز تحریم‌ها و چالش‌های متعاقب آن متوقف شد.

عملیات اجرایی این طرح از سال ۹۲ و با استقرار دولت دوازدهم شروع شد و تا سال ۹۹ به پیشرفت ۶۰ درصدی رسید و از سال ۹۹ با تغییر مدیریت در این مجموعه این پروژه رشد خیره کننده‌ای به خود گرفت و اسفند سال ۱۴۰۱ اولین ذوب پروژه یزد یک با موفقیت انجام شد.

در یزد یک حدود ۱۱ هزار تن تجهیزات در خارج و داخل کشور ساخته شده و نزدیک به ۹۴ درصد آن نصب شده است.

گرچه هنوز هم این پروژه به بهره‌برداری کامل نرسیده اما با بهره‌برداری کامل از این پروژه مهم، ظرفیت کلی فولادسازی این شرکت به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

وعده افتتاح طرح توسعه ۷۰۰ هزار تنی فولاد آلیاژی یزد تا شهریور

محمدکمال زاده؛ مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز در دومین روز از مرداد ماه سال جاری در مورد طرح‌های توسعه‌ای این شرکت، به رسانه‌ها گفت: طرح «یزد یک» با ظرفیت تولید سالیانه ۷۰۰ هزار تن انواع بیلت‌های آلیاژی و مهندسی، مهم‌ترین طرح توسعه‌ای شرکت فولاد آلیاژی ایران است که در حال حاضر پیشرفت بیش از ۹۵ درصد دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اشتغالزایی ۵۰۰ نفری این طرح در منطقه، اعلام کرد: این طرح طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در شهریور ماه امسال راه‌اندازی می‌شود و ظرفیت کلی فولادسازی شرکت فولاد آلیاژی ایران را به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به ضعف‌ها و چالش‌های سیاست‌گذاری‌ها و استراتژی‌های توسعه‌ای صنایع معدنی و فلزی کشور خاطرنشان کرد: سیاستگذاری‌های کلان کشوری مناسب، جامع و کامل هستند ولی فراز و نشیب‌ها و عدم ثبات آن‌ها برای صنایع چالش برانگیز است.

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران کمبود منابع آبی، وجود موانع جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی، بی توجهی به به اکتشاف معادن جدید برای تامین مواد اولیه و خوراک صنایع فولادی و وجود موانع توسعۀ روابط صادراتی با کشورهایی که مقصد صادرات را از چالش‌های این صنعت برشمرد.

وعده افتتاح یزد یک عملی نشد

هفته دولت از راه رسید و در چشم به هم زدنی گذشت و با وجود افتتاح ۳۱۱ طرح با اعتباری در حدود ۲۸ همت اما وعده افتتاح یزدیک عملیاتی نشد و تنها یک بنر بزرگ در فاصله چندصد متری ساختمان استانداری یزد در خصوص بهره برداری از این طرح فولادی نصب شد که البته اشتباه محاسباتی در آن وجود دارد.

این در حالی است که به گفته سیدعلی اصغر خبیری؛ مشاور اجرای طرح و جانشین مدیرعامل در پروژه‌های کلان فولاد آلیاژی، اسفندماه سال گذشته واحد ذوب فعال شده و هنوز پروژه ناقص است.

وی با بیان اینکه فاصله زیادی تا بهره برداری کامل پروژه داریم افزود: امید است بهره برداری این طرح به دهه فجر امسال برسد.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ما بیانگر این است که در حال حاضر تنها ۲۵۰ نفر از ۴۰۰ نیروی جذب شده در یزد یک در محل این طرح حضور دارند و در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند و چشم انتظار انجام فعالیت جدی و تکمیل نهایی یزد یک هستند.